14 February 2011

Antara pilihan-pilihan

Hampir seluruh kehidupan kita melibatkan pemilihan. Manusia punya kebebasan untuk memilih. Namun pilihannya itu akan dipersoalkan kelak. Dan ada yang berkata,
"Biar memilih jangan tersalah pilih"

Dan saya seakan-akan bersetuju dengan kata-kata itu.

Antara iman dan kufur

Secara kasar hanya ada dua golongan yang wujud di dunia. Golongan yang mentaati Allah dan golongan yang mengingkari-Nya. Sungguh kita juga boleh terjebak ke kancah kekufuran sekiranya iman tidak dipantau. Na'uzubillah...

"Dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaan-Nya). Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya."

(Surah Asy-syams : 7-10)

Sungguh ayat-ayat ini mampu menampar diri sendiri dalam mengurus kehidupan. Kadangkala kita sendiri lalai dalam mengendalikan nafsu. Maka datang pula ayat berikut untuk mengetuk hati yang berdosa....
"Dan katakanlah, kebenaran itu datangnya dari Allah. Maka siapa yang hendak beriman, maka berimanlah, barangsiapa hendak (menjadi kafir) maka biarlah ia kafir…”

(Surah Al-Kahfi : 29)

Maka, Allah sememangnya memberi kita pilihan. Terpulanglah pada kita... Dunia yang kita cari atau Akhirat sana yang kita kejar... Allah... bisa sungguh kalam Allah ini. Seluruh manusia punya 2 pilihan jadi yang mana satu pilihannya? Ketahuilah kedua pilihan ini adalah asas kehidupan untuk memandu riwayat kita seterusnya.

Pilihan-pilihan dunia

Apabila sudah menjangkau alam belasan, 20-an dan tingkatan usia seterusnya, semakin banyak pilihan yang harus kita lakukan.

Memilih kerjaya. Ya itu antara dilema anak muda. Sebaik sahaja SPM selesai, maka mulalah pencarian seterusnya. Mahu jadi apa ya? Bidang apa yang harus aku belajar? Dilema sungguh. Begitulah lagak adik-adik kita yang baru habis SPM. Apa yang penting, pemilihan bidang pengajian biarlah menepati minat dan kemampuan serta memenuhi keperluan umat Islam. Pilihlah bidang yang Islam boleh tumpang. Bila niat betul insyaAllah tiada penyesalan.

Memilih pasangan. Ini sudah menjadi isu hangat di usia 20-an. Ingin disayangi dan menyayangi itu sudah fitrah manusia. Namun fitrah yang harus dirai dengan jalan pernikahan bukan jalan sebarangan. Memilih pasangan bukanlah memilih ikan di pasar. Segarnya ikan bila jernih matanya, merah insangnya. Oh... bukan sebegitu... Manusia punya penelitian yang lebih. Maka seeloknya kita meneliti sunnah dan hadith baginda. Sekadar memilih yang cantik, kerepot juga akhirnya. Yang kaya, miskin juga akhirnya. Carilah seseorang yang mampu menerima diri dan diri pula mampu memberi. Yang pasti menuju Illahi... Doa dan doa. Dan saya juga tidak putus berdoa untuk insan yang bakal memimpin tangan ini ke syurga.

Memilih pemimpin. Isu ini, orang kata isu politik. Sebut je pemimpin ingat politik. Kotor orang kata. Sinar membangkang seratus peratus. Apakah kita lupa sirah. Rasulullah itu ketua negara. Urusan memilih pemimpin urusan dunia akhirat. Siasah itu suci jika disucikan oleh tangan-tangan yang berhak. Maka yang berhak mencalon dan mengundi silalah lakukan peranan anda.

Nah... pilihan-pilihan yang ada berat sebenarnya. Namun landasannya satu. Allah itu matlamatnya... Maka pilihlah berdasarkan neraca iman.


kalian terhebat...

No comments:

Post a Comment