07 December 2010

Kata-kata hikmah yg pernah diucapkan oleh asSyahid Dr Abdullah Azzam

Petikan kata2 hikmah yg pernah diucapkan oleh asSyahid Dr Abdullah Azzam

1. Jihad telah mengajarku bahwa Islam itu sebuah pohon yg tidak mungkin tumbuh melainkan di atas darah
 
2. Demi Allah…nilai seorang dr pemuda yg berjihad dipinggir kota Kabul memerangi musuh2 Allah itu adalah lebih baik dr puluhan persidangan yg dibuat oleh para da’i di dunia ini.

3. Kita sekali-kali tidak akan mengubah atau menghapuskan hukum berjihad dgn pedang semata-mata utk mendapatkan keredhaan Barat dan kita sekali-kali tidak menerima cubaan apapun utk menasakhkan atau mengubah rukun yg besar ini
lalu kita jadikan ianya perkataan yg hanya di sebut di atas mimbar2 masjid dan di dalam majalah dan quran.

4. diantara pertimbangan yg diajar oleh jihad kpd kita utk menilai seseorang itu ialah dgn kita meletakkan dirinya disatu bekas timbangan dan sumbangannya di jalan Allah di bekas yg sebelah lagi.

5. Tiada beda antara peluru utk (membunuh) komunis di Pakistan dgn peluru utk komunis di Afghanistan. Tiada beda antara peluru utk Yahudi sebenarnya. Semua (pembunuhan) itu adalah (jihad) fi sabilillah selama dimana niat melakukan perkara itu ikhlas karenanya.Sesungguhnya kita telah memilih mati sebagai jalan hidup.

6. Aku tidak meninggalkan bumi jihad ini melainkan dlm 3 keadaan;
-meski aku dibunuh di Peshawar
-atau aku di bunuh di Afghanistan
-ataupun aku dihalau keluar dari Pakistan dgn paksaan

7. Sehari sebelum dibunuh, seorang sahabatnya berkata;’Izinkan kami membuat sepasang baju anti peluru utk tuan’. Assyahid tersenyum dgn kata2 tersebut dan berkata: ‘Aku tidak memerlukan itu semua.Sesungguhnya Allah SWT berfirman (yg artinya); Katakanlah (hai Muhammad) sesungguhnya mati yg kamu lari darinya itu pasti akan menemuimu.”

No comments:

Post a Comment