05 December 2010

DUGAAN LAGI

Bangun pagi ni saya rasa sangat lemah. Alhamdulillah, akhirnya saya demam lagi buat kali KE LIMA semester ni. Ayah kol, dan bila saya ckp saya demam ayah cuma gelak. "Manja sgt!" Mak pulak risau. "Pegi klinik tak? Suh doc check, amik darah takut demam virus ke apa..." Haaa nauzubillah.. 2 papers in row waiting, hopefully i will fully recovered before this Friday. Sebab saya kalau demam memang kronik dari orang lain :( Semua simptom saya dah dapat. Perfect!

Sakit tekak, asyik batuk semalaman susah nak tido

Hidung tersumbat, ketat dan susah nya nak bernafas.

Sakit kepala, memang tak study langsung pun semalam. Tido saja :(

Saya kerap demam semester ni mungkin sebab faktor cuaca. SINTOK memang susah nak dijangka. kadang2 panas terik mcm di Afrika, kadang2 sejuk dingin mcm di Canada. Dan saya memang mudah alergi dgn persekitaran. Habuk sgt, sy akan bersin2 dan batuk2. Sejuk sgt, hidung saya akan berair. Panas sgt, saya akan sakit kepala, demam. Alhamdulillah sebab Allah jadikan badan saya ALERT DGN PERSEKITARAN. Terima positif lah dugaan ni. Mungkin ianya KIFARAH lagi. Ya Allah, ampunkan dosa2 ku yang telah aku lakukaan selama ini Ya Allah.... Kau ringankanlah rasa sakit ini. Ya Allah... Permudahkanlah....


Hadits Jabir bin Abdullah t, sesungguhnya ia mendengar Rasulullah bersabda:

" مَا يَمْرَضُ مُؤْمِنٌ وَلاَ مُؤْمِنَةٌ وَلاَ مُسْلِمٌ وَلاَمُسْلِمَةٌ إِلاَّ حَطَّ اللهُ بِذلِكَ خَطَايَاهُ كَمَا تَنْحَطُّ الْوَرَقَةُ مِنَ الشَّجَرِ"
"Tidaklah sakit seorang mukmin, laki-laki dan perempuan, dan tidaklah pula dengan seorang muslim, laki-laki dan perempuan, melainkan Allah I menggugurkan kesalahan-kesalahannya dengan hal itu, sebagaimana bergugurannya dedaunan dari pohon." HR. Ahmad 3/346.

Hadits Ummul 'Ala radhiyallahu 'anha, ia berkata, "Rasulullah r berkunjung kepadaku dan aku sedang sakit, lalu beliau bersabda:
" أَبْشِرِي يَا أُمَّ الْعَلاَءِ, فَإِنَّ مَرَضَ الْمُسْلِمِ يُذْهِبُ اللهُ بِهِ خَطَايَاهُ كَمَا تُذْهِبُ النَّارُ خَبَث الذَّهَبِ وَاْلفِضَّةِ "
"Bergemberilah wahai Ummul 'Ala, sesungguhnya sakitnya seorang muslim dijadikan oleh Allah I untuk menghilangkan kesalahannya dengannya, sebagaimana api menghilangkan karat emas dan perak." HR. Abu Daud no.3092.


   Hadits 'Aisyah radhiyallahu 'anha, ia berkata, "Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah r bersabda:
" مَا مِنْ مُسْلِمٍ يُشَاكُ شَوْكَةٌ فَما فَوْقَهَا إِلاَّ كُتِبَ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌُ وَمُحِيَتْ عَنْهُ بهَا خَطِيْئَةٌ "
"Tidak ada seorang muslimpun yang tertusuk duri, atau yang lebih dari itu, melainkan ditulis untuknya satu derajat dan dihapus darinya satu kesalahan" HR. Muslim no. 2572.

No comments:

Post a Comment